EMPRESARIS I TREBALLADORS DE LES ILLES BALEARS, UNITS PER EL
MOVIMENT SOS TURISME, RECLAMEN ACCIÓ EFECTIVA I PLANS DE
XOC A LES ADMINISTRACIONS PER A REACTIVAR EL TURISME

Les principals demandes s’assenten en dues àrees estretament lligades, la
sanitària amb l’activació immediata d’un pla de xoc que protegeixi la salut i
incrementi la capacitat de vacunació per a reactivar l’activitat turística a les Illes
Balears i l’econòmica, amb un pla de rescat potent i rebaixes fiscals llargament
demandades que garanteixin la supervivència de les empreses i evitin la destrucció
d’ocupació.
Tal com recull el manifest, la campanya SOS TURISME es mantindrà en el
temps fins que les seves peticions s’escoltin i s’articulin mecanismes, efectius i
ràpids per a aconseguir els objectius plantejats. L’administració ha de respondre.

12. 02.2021. Aquest matí a les 11 h, en la zona de Llevant de Mallorca, ha arrencat amb
la lectura d’un manifest la campanya SOS TURISME. L’acte, que s’ha dut a terme
a la platja de Cala Millor complint amb les mesures de seguretat sanitària, ha
escenificat la presentació en societat i punt de partida d’una campanya reivindicativa
que simultàniament ha estat replicada en totes les zones turístiques de Mallorca i a Palma
on s’ha procedit a desplegar pancartes i altres suports amb el missatge SOS
TURISME.

Un grup de set persones les històries personals de les quals i professionals estan lligades al
turisme, han participat en la lectura del manifest SOS TURISME, donant veu a la
preocupació que tants treballadors i empresaris sentim perquè els efectes de la
pandèmia estan sent molt més llargs i profunds de l’esperat i no veiem una
gestió decidida dels governants per a donar un gir de 180 graus a aquesta situació.

En representació de les diferents baules de la cadena de valor turístic han participat
en la lectura del manifest.

  • Inés Batle (Sant Llorenç), allotjament: empresària hotelera de tercera generació
    i amb la quarta formant-se per a això. La seva família va obrir l’hotel en 1970 i compta amb
    una plantilla estable de 40 treballadors. En 2020 el seu hotel va obrir a penes 8 setmanes.
  • Rubén García (Son Servera), activitat cultural: porta tota la seva vida professional
    lligada al turisme treballant primer com a animador als hotels i des de fa uns
    anys com a director artístic d’una empresa de representació d’artistes que porta
    gairebé un any completament parada sense poder organitzar actuacions. Té 30
    empleats al seu càrrec en ERTO.
  • Susana de Juan (Manacor), allotjament: regenta un establiment hoteler
    familiar de segona generació en el qual exerceixen la seva activitat 50 persones
    veïnes de la zona. Porta tancat des d’octubre de 2019 ja que prèviament es va veure
    obligat a tancar per la torrentada que a l’octubre de 2018 va assolar la zona de S ́Illot i
    va afectar greument les instal·lacions de l’hotel i el seu entorn.
  • Margalida Riutort (Capdepera), comerç: juntament amb el seu marit regenta un taller
    mecànic. Està molt preocupada per la situació social que l’envolta ja que el 50%
    dels comerços de la seva localitat són de matrimonis, en definitiva, de famílies en els
    que els dos membres porten molts mesos sense tot just activitat. Sol tenir 4-5
    treballadors en la seva plantilla. S’ha vist obligada a reduir-la.
  • Toni Miquel Amorós (Artá) allotjament: propietari d’un petit hotel d’interior
    obert l’any 2021 amb 16 habitacions i 8 treballadors, normalment obert tot
    l’any i en aquest moment té tots els seus treballadors en l’atur.
  • Mariela *Biolato (Son Servera) restauració: propietària i administradora d’un
    petit i familiar restaurant de la zona, normalment amb 12 treballadors, en el
    2020 només van poder treballar 50 dies pel que no van poder donar el treball que haguessin
    desitjat.
  • *Yésica *Porcel (Sant Llorenç) comerç: treballadora d’un supermercat, tota la seva
    família treballa en turisme. L’any passat va treballar només unes setmanes

SOS ÉS UN MOVIMENT SOCIAL I EMPRESARIAL QUE NEIX DE LA
REIVINDICACIÓ TRANSVERSAL DE TOTS ELS IMPLICATS EN LA CADENA DE
VALOR TURÍSTIC.

La pandèmia mundial provocada pel coronavirus ha derivat en una crisi econòmica
mundial sense precedents que en l’arxipèlag balear s’ha saldat amb una caiguda del PIB
en 2020 superior al 25%. Amb l’activitat econòmica pràcticament paralitzada els
treballadors i empresaris no podem resistir més i veiem esfumar-se la possibilitat de
reiniciar l’activitat turística per la paràlisi de l’administració que segueix amb uns ritmes
i falta de valentia que no ens podem permetre.

Davant aquest escenari sorgeix el moviment SOS TURISME, un sentiment col·lectiu que
visibilitza un crit d’auxili llançat a totes les administracions, de tots els nivells, en
demanda de les següents peticions:

  1. ASSUMIR de manera immediata que una crisi d’aquesta envergadura requereix unitat, línies clares d’actuació, transparència, decisions col·legiades i prioritzar les mesures amb els objectius de controlar la pandèmia i recuperar l’economia per a no aprofundir en la crisi social.
  2. PRIORITZAR LA SALUT prestant especial atenció als treballadors sanitaris i de serveis assistencials que estan lluitant per a salvar vides, exhaustos física i emocionalment, a través d’una política sanitària centrada en:
    • Fer ús de tots els recursos tant públics com privats, dur a terme garbellats massius a la població i activar rastrejos eficients per a tallar cadenes de contagis.
    • Comunicar el pla de vacunació a desenvolupar a les Illes Balears i anunciar quins col·lectius seran vacunats després de les persones considerades de risc i vulnerables.
    • Apilar vacunes per a fer una campanya intensiva que immunitzi al 70% de la població abans de l’estiu.
    • Exigir als negociadors del govern espanyol a la Unió Europea per a defensar la creació d’un sistema que acrediti la vacunació i sigui reconegut entre països per a facilitar la mobilitat i disposar de punts reforçats de control en els ports i aeroports.
  3. Traçar PLANS D’ACTUACIÓ entre el Govern dels Illes Balears, els sectors empresarials, agents socials i prestigiosos experts per a transitar adequadament per les fases de resistència, recuperació i reorientació.
  4. ARTICULAR UN PLA DE RESCAT DEL SECTOR TURÍSTIC AMB PARTICIPACIÓ ACTIVA DE TOTES LES ADMINISTRACIONS amb l’objectiu de salvaguardar a les empreses i l’ocupació mentre no sigui viable reactivar l’economia i s’implementin les mesures esmentades. Des de SOS TURISME es reclamen ajudes directes i reducció substancial de les càrregues fiscals i impositives.

SENSE HAVER ACONSEGUIT SUPERAR LA FASE DE RESISTÈNCIA, ELS RECURSOS DE LES EMPRESES JA ESTAN Al LÍMIT

Des de SOS TURISME insistim que sense haver aconseguit superar la primera fase de resistència, els recursos de les empreses ja estan al límit, ja que moltes romanen tancades des d’octubre de 2019 però, encara així, han de continuar fent front a una enorme càrrega fiscal. I vista la urgència de l’aplicació de les mesures de rescat econòmic i sanitari, els impulsors de SOS TURISME, treballadors, empresaris i ciutadans simpatitzants de la causa reivindiquem una crida a l’acció de totes i cadascuna de les administracions competents.

Conscients que la recuperació serà progressiva, SOS TURISME sol·licita que es mantinguin els mecanismes de protecció i es dotin de flexibilitat per a evitar la destrucció de teixit empresarial i de força laboral.

HEM DE LLANÇAR UN MISSATGE POTENT Als MERCATS EMISSORS QUE ELS GENERI CONFIANÇA I SEGURETAT

Els defensors de SOS TURISME considerem que el destí ha de llançar un missatge potent, recolzat per fets, cap als mercats emissors que generi confiança, mostrant-los que estem treballant per a tornar a rebre turistes, nacionals i internacionals, oferint un destí segur que brindi l’experiència turística que els visitants esperen trobar a les Illes Balears.

LA CAMPANYA ESTARÀ VIVA FINS A ACONSEGUIR ELS OBJECTIUS PLANTEJATS

SOS TURISME perdurarà en el temps fins que les nostres peticions s’escoltin i s’articulin mecanismes, efectius i ràpids, per a aconseguir els objectius que plantegem. Les demandes requereixen posar en marxa un pla de xoc urgent per a

  • protegir la salut i incrementar la capacitat de vacunació per a immunitzar al 70% de la població abans de l’estiu i permetre la reactivació de l’activitat turística a les Illes Balears.
  • activar un pla de rescat econòmic i rebaixes fiscals, llargament reivindicades i imprescindibles per a evitar l’enfonsament de les empreses

La campanya pot seguir-se a través de la web www.sosturismo.eson roman publicat el manifest. Traduïda a 3 idiomes (castellà, català i anglès) permet consultar l’evolució de la campanya i els suports que va sumant. Per a difondre els missatges de SOS TURISME i les accions vinculades al moviment, a més d’interactuar amb els seguidors, s’han creat comptes en facebook i twitter, totes dues denominades @*SOSTourism i s’han habilitat les etiquetes:

#SOSTurismo

#SOSTurismoVacunas

#SOSTurismo Rescate.